Mantros OM MANI PADME HUM prasmė
Jo Šventenybė XIV Dalai Lama
Kartoti mantrą OM MANI PADME HUM yra labai naudinga, tačiau tuo pat metu turėtumėte mąstyti apie jos prasmę, nes šešių skiemenų prasmė yra didi ir plati. Pirmasis skiemuo, OM, susideda iš trijų garsų: A, U ir M. Jie simbolizuoja netyrus praktikuojančiojo kūną, kalbą ir protą, o taip pat tyrius taurius budos kūną, kalbą ir protą.
Ar gali netyri kūnas, kalba ir protas būti transformuoti į tyrius kūną, kalbą ir protą, o gal jie yra visiškai atskiri? Visi budos yra pavyzdys būtybių, kurios buvo panašios į mus, o vėliau, remdamosi keliu, tapo nušvitusiomis. Budizmas neteigia, kad egzistuoja kažkas, kas iš pradžių buvo laisvas nuo trūkumų ir apdovanotas visomis geromis savybėmis. Tyrų kūno, kalbos ir proto išvystymas pasiekiamas palaipsniui atsisakant netyrų būsenų ir jas transformuojant į tyrias.
Kaip tai įvyksta? Į kelią nurodo sekantys keturi skiemenys. „MANI“, reiškiantis „brangakmenis“, simbolizuoja metodo veiksnį: altruistišką ketinimą pasiekti nušvitimą su meile ir atjauta. Kaip brangakmenis gali panaikinti skurdą, taip altruistiškas nusiteikimas siekti nušvitimo gali panaikinti skurdą ar sunkumus, esančius cikliškoje būtyje ir vienišoje ramybėje. Panašiai, kaip brangakmenis išpildo gyvų būtybių troškimus, altruistiškas ketinimas pasiekti nušvitimą išpildo gyvų būtybių troškimus.
Du skiemenys, „PADME“, reiškiantys „lotosas“, simbolizuoja išmintį. Kaip lotosas išauga iš dumblo, bet nėra suterštas jo trūkumų, taip ir išmintis gali jus atvesti į lygmenį be prieštaravimų – o jei išminties neturėtumėte, prieštaravimai egzistuotų. Egzistuoja išmintis, suvokianti nepastovumą; išmintis, suvokianti, kad gyvos būtybės yra tuščios nuo savarankiško ar substancialaus egzistavimo; išmintis, kuri suvokia dualumo tuštumą (t. y. atskirtį, kuriamą tarp subjektų ir objektų); ir išmintis, kuri suvokia tuštumą nuo prigimtinio egzistavimo. Nors egzistuoja daug įvairių išminties rūšių, pagrindinė yra išmintis, suvokianti tuštumą.
Tyrumas turi būti pasiektas per neatsiejamą metodo ir išminties vienybę, kurią simbolizuoja baigiamasis skiemuo, „HUMG“, nurodantis į neatsiejamumą. Pagal sutros sistemą, ši metodo ir išminties neatsiejamybė reiškia išmintį, paremtą metodu, ir metodą, paremtą išmintimi. Mantros kelyje, arba vadžrajanoje, ji reiškia mūsų sąmonę, kurioje egzistuoja pilna tiek metodo, tiek išminties forma kaip viena neatsiejama esybė. Žvelgiant iš penkių pergalingųjų budų sėklinių skiemenų perspektyvos, HUMG yra Akšobhjos – Nepajudinamojo – sėklinis skiemuo; to, kas nepajudinama, ko niekas negali sutrikdyti.
Taigi, šeši skiemenys „OM MANI PADME HUM“ reiškia, kad remdamiesi praktikos keliu, kuris yra neatsiejama metodo ir išminties vienybė, jūs galite transformuoti savo netyrus kūną, kalbą ir protą į tyrius taurius budos kūną, kalbą ir protą. Sakoma, kad neturėtumėte ieškoti budos būsenos išorėje; substancijos, reikalingos pasiekti budos būseną, yra paslėptos viduje. Kaip Maitrėja sako „Aukščiausiajame Didžiojo kelio tęstinume“ (Uttara-tantra), visos būtybės savo prigimtimi savyje talpina budos prigimtį. Mumyse slypi tyrumo sėkla, taip nuėjusiojo esmė (tathagata-garbha), kurią reikia transformuoti ir pilnai išvystyti, paverčiant budos būsena.
(Iš paskaitos, skaitytos Jo Šventenybės Tibeto Dalai Lamos Kalmukų-mongolų budistų centre, Naujajame Džersyje).
Iššifravo Ngawang Tashi (Tsawa), Drepung Loseling, Mundgod, Indija. Vertimas iš anglų kalbos – getslas Lobsang Tenpa, 2013.
Šaltinis: The Concise Sadhana of Chenrezig
Komentarai
Rašyti komentarą