Džiotiš ir vakarų astrologija: du požiūriai į laiką, karmą ir žmogų

 


Straipsnis paruoštas pagal paskaitą, skaitytą grupėje: https://www.facebook.com/groups/maldairtarnyste

Labas vakaras visiems! Šiandienos paskaita, tiesa, gimė spontaniškai, bet turi tam svarią priežastį. Prieš keletą dienų išgirdau vienos moters, prisistatančios Džotiš astrologe, labai nepagarbaus komentaro apie Vakarų astrologiją. Jame, mano nuomone, pernelyg grubiai ir nepagarbiai buvo atsiliepiama apie Vakarų astrologijos praktikus. Kadangi tai ne pirmas kartas, ir ankčiau teko girdėti iš tos moters tokią arogantišką nepagarbą, be to, pasirodo, esu užblokuotas šios moters socialiniuose tinkluose ir netgi mano pagarbus komentaras YouTube buvo žaibiškai pašalintas, nusprendžiau pasidalinti šiuo įrašu savo grupėje. 

Iš karto noriu pabrėžti: visa, kas bus kalbama toliau, niekaip asmeniškai nesusiję su minėta moterimi. Jos neanalizuosiu ir nevertinsiu – tai ne mano reikalas. Tiesiog žinau, kad niekinimas ir menkinimas be jokio pagrindo niekada nepraeina be pasekmių. Gamta, ar Dievas, viską sutvarko savaip.

Trumpai apie save

Esu šiuolaikinės Vakarų astrologijos praktikas, tačiau daugiau nei 30 metų giliai domiuosi Indijos filosofija, įskaitant Vaišnavizmą, Advaita Vedantos tradicijas ir jogos klasiką. Skaitau paskaitas pagal „Jogos sūtras“, esu perskaitęs seminarus pagal Bagavad Gitą, tad Upanišadų ir Vedų kultūros dvasinė pasaulėžiūra man puikiai žinoma. Šiuo metu baiginėju pusantrų metų trukusį Nalandos universiteto budizmo filosofijos kursą. Budizmas, gimęs  Vedų pasaulyje, padarė milžinišką įtaką „Jogos sūtrams“ ir visai filosofinei minčiai, atverdamas kelią Šankarijos įkurtai Advaita Vedantos mokyklai.

Visa tai miniu tam, kad suprastumėte – aš įžvelgiu abi sistemas, Vakarų ir Rytų, iš plačios perspektyvos. Vakarų astrologiją praktikuoju, o su Džotišu susipažinau giliau per filosofinę prizmę, ypač domėdamasis karmos doktrina ir jos sąsajomis su realiu bei dvasiniu žmogaus gyvenimu.

Šiandien  pasinersime į Džotiš ir Vakarų šiuolaikinės astrologijos filosofinių ir metafizinių prielaidų lyginamąją analizę.

Vakarų astrologija: trumpa apžvalga

Vakarų astrologijos šaknys glūdi Mesopotamijoje ir Egipte. Viduramžių Europoje ji užėmė svarbią vietą, persipindama su religiniais ir politiniais reikalais. Monarchai ieškojo astrologinių patarimų, o universitetuose netgi buvo dėstoma astrologija. Tačiau vėliau, Bažnyčiai ją pašalinus, astrologija buvo sumenkinta. Kaip mokslas, astronomija, progresavo, astrologija pasuko kitu keliu – ji tapo labiau naudojama bendroms prognozėms, o ne asmeniniams horoskopams, kurie buvo didelė prabanga, reikalaujanti visos komandos darbo.

Renė Dekarto epochoje, XVII amžiuje, susidomėjimas astrologija vėl atgimė, o hermetizmas padarė didelę įtaką. Septyni hermetizmo principai tapo šiuolaikinės Vakarų astrologijos dvasiniu pamatu. Astrologija ėmė aiškinti netgi pasaulio gimimą, augimą ir nykimą. Tačiau mokslininkai, tokie kaip Kepleris ir Galilėjus, metė iššūkį astrologinėms pažiūroms, ir heliocentrinis modelis užėmė centrinę vietą, išstumdami geocentrinį. Mokslinis paaiškinimas ėmė viršų, ir astrologija, paveikta religijos ir mokslo, vėl ėmė nykti.

Tik XIX amžiuje atgimė susidomėjimas astrologija, paskatintas dvasinio okultinio judėjimo. Alanas Leo ir Evangeline Adams populiarino astrologiją, ir XX amžiaus pradžioje, Karlo Jungo atradimų dėka, gimė psichologinė astrologija. Giluminė psichologija buvo integruota į astrologinę simboliką, ir astrologija iš prognozavimo įrankio virto savirefleksijos ir asmeninio augimo instrumentu. Astrologai, tokie kaip Dane Rudhyar ir Liz Greene, suformavo Vakarų astrologiją kaip priemonę vidiniam augimui, savirealizacijai ir savęs pažinimui. Psichologinė astrologija pabrėžia laisvą valią, sąmoningumą ir savęs pažinimą. Horoskopas vertinamas ne kaip nulemtas likimo žemėlapis, o kaip simbolinis psichikos atvaizdas, atskleidžiantis tai, kas nepažinta. Simbolių kalba tapo savęs pažinimo įrankiu, nors prognozavimas vis dar išliko, bet jau nebe toks svarbus.

Šiuolaikinė Vakarų astrologija apima aukštąsias planetas (Uraną, Neptūną, Plutoną), Chironą ir fiktyvius taškus, tokius kaip Lilit ar Proserpina. Nors naudojami tranzitai, progresijos, direkcijos ir soliarai prognozavimui, akcentas lieka į natalinę astrologiją. Technologijų dėka horoskopus dabar galima sudaryti lengvai ir greitai, skirtingai nei prieš kelis šimtus metų, kai tai buvo prabanga.

Džotiš ir Vakarų astrologija: kuo skiriasi?

Vakarų astrologija vystosi per nuolatinį ieškojimą ir prisitaiko prie naujų psichologijos ir mokslo atradimų. Džotišas, priešingai, yra apreiškta sistema, ne žmonių atrasta. Pats žodis „Džotiš“ reiškia „šviesa“, apšviečianti prarabdhą karmą – karmą, su kuria žmogus privalo gyventi. Džotišo pagrindas – šventraščiai, apreikšti per išminčius.

Džotišo ištakos ir raida

Džotišo ištakos siekia Vedų laikotarpį, Rigvedą (apie 1500 m. pr. Kr.). Ankstyvieji tekstai, tokie kaip Vedanga Džotiša, padėjo pagrindus astronominiams skaičiavimams ir planetų judėjimo supratimui. Iš pradžių Džotiš astrologija buvo skirta ritualams, vėliau imta taikyti ir žmonėms, iš pradžių karaliams. Nors Džotiš vystėsi savo vidiniame pasaulyje, jai įtakos turėjo ir graikai – manoma, kad zodiakas buvo perimtas iš graikų, su kuriais indai palaikė artimus ryšius. Nepaisant to, Džotiš išlaikė unikalius elementus, tokius kaip Nakšatros (mėnulio buveinės). Svarbiausi Džotišo veikalai yra Brighat Parašara Hora Šastra, priskiriamas Maharishi Parašarai, ir Džaimini Sūtra. Džotišo šakos apima Horą (prognostinę astrologiją), Sidantą (matematinę astronomiją) ir Samhitą (pasaulinę astrologiją).

Svarbu paminėti, kad pagal Džotišo tradiciją, Vakarų žmonės, o ypač moterys, negalėtų ja užsiimti, ji buvo išskirtinė brahmanų kastos, dvasininkų ir mokslininkų, privilegija. Būtent brahmanų dėka mes dabar galime susipažinti su Džotišu. Šiuolaikiniais laikais Džotiš, kaip ir joga, patyrė komercializaciją Vakaruose, kas paskatino steigti Džotišo asociacijas, sertifikuojančias astrologus ir atimančias sertifikatus už etikos pažeidimus. Džotiš astrologai neslepia savo mokytojų, pabrėždami žinių perdavimo autentiškumą.

Filosofinės ir metafizinės prielaidos: palyginimas

Abi sistemos – Džotiš ir Vakarų astrologija – nagrinėja dangaus kūnų įtaką žemiškam gyvenimui. Tačiau jų filosofinės ir metafizinės prielaidos, požiūris į laiką, karmą, laisvą valią ir žmogaus aš, skiriasi. Tai esminis skirtumas, kurį svarbu suprasti, kad nebūtų supriešinamos šios sistemos. Vakarų astrologija evoliucionuoja, prisitaiko prie naujų atradimų, o Džotiš išlaiko savo branduolį, nors ir integruoja tam tikras naujoves.

Laiko samprata

  • Džotiš: Laikas (Kala) priimamas kaip cikliška kosminė jėga, valdanti egzistenciją ir nulemianti karminius įvykius. Vedų laiko samprata yra cikliška, apimanti pasikartojančius gamtos modelius ir milžiniškas kosmines jugas (epochas). Planetos veikia kaip ciklų žymekliai ir karmos nešėjos, skleidžiančios vibracijas, susijusias su laiko tėkme. Šis cikliškumas yra fundamentalus Džotišo prognozavimui ir palankių laikų nustatymui, analizuojant planetų periodus ir tranzitus, naudojant tokias sistemas kaip Kalačakra Daša. Džotiš taip pat planetas laiko dievybėmis, turinčiomis savo formas, mantras, jantras, mitus ir filosofiją.

  • Vakarų astrologija: Klasikinėje Vakarų astrologijoje, paveiktoje krikščionybės, vyravo linijinis požiūris į laiką, kaip į istoriją. Tačiau šiuolaikinė Vakarų astrologija taiko tiek linijinį, tiek ciklinį modelį, pripažindama sinchroniškumą. Planetų ciklai yra svarbūs vidinės transformacijos žymekliai, pavyzdžiui, planetų grįžimai ar aspektai su nataliniu horoskopu. Transpersonalinės astrologijos pradininkas Dane Rudhyar aiškina, kad visa egzistencija yra cikliška. Planetos ir žvaigždės tiesiogiai nesukelia poveikio, o veikiau yra atspindžiai, sinchronizuojantys su žmogaus gyvenimu ir psichologiniais procesais.

Karma ir laisva valia

  • Džotiš: Karma yra sudėtingas kosminis priežasties ir pasekmės dėsnis, pagal kurį kiekvienas asmuo yra atsakingas už savo veiksmus, žodžius ir mintis. Horoskopas atskleidžia karminius procesus ir potencialus. Džotiš išskiria tris karmos tipus:

    • Sančita karma: Visų praeitų gyvenimų karmos sankaupa, saugoma kaip sėklos, kurios tam tikru metu pasireiškia.

    • Prarabdha karma: Konkreti Sančita karmos dalis, kuri materializuojasi ir kurią žmogus patiria dabartiniame gyvenime. Tai subrendusi, nulemta karma, kurios neįmanoma išvengti ar pakeisti, tik išgyventi. Pavyzdžiui, gimimo vieta, tėvai, lytis, kai kurie nevaldomi gyvenimo įvykiai yra Prarabdha karmos išraiška.

    • Krijamana karma (Agami karma): Karma, kurią žmogus sukuria dabartiniais veiksmais ir kurios vaisiai bus jaučiami ateityje, papildydami Sančita karmos aruodą.

      Džotiš laisvą valią laiko sąlygota, ribota – žmogus gali tik ribotai paveikti likimą savo pasirinkimais. Nors individas gali laisvai veikti, rezultatai visada bus pagal karmą. Džotiš siūlo Upajas – priemones, kurios padeda sumažinti neigiamą karmą, pvz., mantros, pūdžios (religinės apeigos), piligrimystės, tam tikrų mineralų ar amuletų nešiojimas, labdara. Upajos leidžia sumokėti karminę skolą per sadhaną (disciplinuotą praktiką), ugdant išmintį ir ramybę, kad būtų galima susidurti su neišvengiama karma. Kastinė sistema Indijoje atspindi Prarabdha karmą, kurią žmonės nuolankiai priima.

  • Vakarų astrologija: Horoskopas vertinamas kaip simbolinis psichikos žemėlapis, padedantis pažinti save, savo psichikos dinamiką, potencialus ir pabrėžiantis sąmoningumą bei vidinį augimą. Klasikinė Vakarų astrologija buvo deterministinė, laikyta, kad planetos (pvz., Marsas, Saturnas) yra „blogos“, nulemiančios likimą. Psichologinė astrologija akcentuoja laisvą valią, atsakomybės prisiėmimą, savęs pažinimą ir sąmoningumą, atsisakydama pasyvaus paklusimo iš anksto nulemtiems įvykiams. Horoskopas – tai atspindys, per kurį žmogus, kaip į veidrodį, žiūri į savo pasąmonę, stebi dinamiką ir atpažįsta potencialus, siekdamas juos peraugti. Vakarų astrologija, ypač Budos karmos požiūris, yra artimas Vakarų astrologijos požiūriui į žmogaus psichiką ir karmą. Čia kalbama apie planetų „lygius“ (žemas, vidutinis, aukštas), rodančius asmenybės brandą tam tikroje srityje.

Žmogaus Aš ir dvasinė kelionė

  • Džotiš: Žmogaus Aš (Atma, siela) yra amžina siela, turinti iš anksto nustatytą Atmakaraką – sielos tikslą ir savirealizaciją. Atmakaraka identifikuoja planetą, kuri rodo sielos neįgyvendintus troškimus, lėmusius dabartinį įsikūnijimą, nurodo dharmą (kelią, sielos tikslą) ir esminį motyvą. Ji taip pat parodo kliūtis ir karminius blokus, trukdančius dvasinei pažangai. Atma prisimena praeitus įsikūnijimus, tačiau protas (Manas, Mėnulis) yra susijęs su dabartiniu gyvenimu ir neleidžia prisiminti visų praeities patirčių. Dvasinė pažanga Džotiše susijusi su ego sąmonės peržengimu ir susiliejimu su Atmano sąmone. Džana Kundali (horoskopas) yra unikalus karminis žemėlapis, duodantis suvokimą apie praeitį, dabartį ir ateitį mentaliniame, emociniame, fiziniame ir dvasiniame lygmenyse.

  • Vakarų astrologija: Horoskopas yra kosminis veidrodis savęs pažinimui, simbolinis psichikos žemėlapis, naudojamas nesąmoningų modelių, emocinės dinamikos, asmeninio tobulėjimo ir sąmoningumo supratimui. Pagrindiniai komponentai – Saulė, Mėnulis ir Ascendentas – nustato žmogaus tapatybę. Vakarų psichologinė astrologija pabrėžia Aš kaip dinamišką, besivystantį procesą, lankstų požiūrį, nenulemtą, leidžiantį žmogui pačiam atrasti save. Planetos čia yra archetipinės energijos, atspindinčios vidinius žmogaus polinkius ir vystymosi etapus. Jų įtaka yra simbolinė, o ne tiesioginė ar priežastinė. Prognozavimo įrankiai (tranzitai, progresijos, direkcijos, soliarai) naudojami psichologiniam laikui nustatyti ir asmeniniam augimui, pabrėžiant simbolinę interpretaciją ir sąmoningumą.

Džotišas remiasi dieviškai apreikšta tiesa, laiką (Kala) laiko cikliška kosmine jėga, valdančia egzistenciją ir nulemiančia karminius įvykius. Karma čia fiksuota (Prarabdha), bet yra ir lankstesnės karmos dalys, kurias galima paveikti Upajomis. Žmogaus Aš (Atma) yra amžina siela, kurios tikslas (Atmakaraka) nustatytas iš anksto. Planetos (grahas) yra kosminės jėgos, užkoduojančios informaciją laiko tėkmėje. Prognozavimo tikslas – atskleisti karminį planą per Maha Dašos sistemą.

Vakarų astrologija, ypač šiuolaikinė, išsivystė per istoriją, atsigavusi su XX a. pradžios psichologiniais atradimais (Karlo Jungo, Freudo). Planetos susietos su archetipais. Prognozavimas šiek tiek nutolo į antrą planą, akcentuojant savęs pažinimą. Laiko sampratoje priimamas tiek linijinis, tiek ciklinis modelis. Karmos samprata interpretuojama kaip psichikos įspaudai, pasąmoniniai kompleksai ir traumos, transformuojamos per savęs pažinimą ir psichologinę integraciją. Pabrėžiama laisva valia, o horoskopas vertinamas kaip sąmonės ir pasąmonės potencialo žemėlapis, atspindintis charakterio bruožus, bet nėra fiksuotas kaip Prarabdha karma. Žmogaus Aš suvokiamas kaip dinamiška, besivystanti psichinė energija, siekianti harmoningos savirealizacijos ir psichologinės integracijos. Planetos – archetipinės energijos, simboliškai atspindinčios vidinius polinkius.

Skirtumai ir privalumai

Džotiš – tai apreikšta esmė, perduota per išminčius (ryšius). Vakarų astrologija vystėsi per žmonijos patirtį, todėl yra evoliucionuojanti, lankstesnė, linkusi prisitaikyti ir integruoti naujoves. Tačiau jos minusas yra subjektyvumas, astrologas gali interpretuoti pagal save. Indiška Džotiš astrologija turi labai rimtą pagrindą , tačiau tinka žmonėms, giliai pažįstantiems Vedų filosofiją ir mitologiją. Buda atmetė Džotišą, nes ji rėmina. Vakarų astrologija gali būti derinama su Budos mokymu, nes jų požiūris į psichiką ir karmą yra panašus.

Džotiš, nepaisant laisvos valios pripažinimo, visgi remiasi Prarabdha karma ir dieviškuoju Kalu (laiku) kaip iš anksto numatyta lemtimi, kuri riboja. Vakarų astrologija, priešingai, laiko laiką vystymosi sistema, kurią žmogus gali paveikti. Džotišas planetas mato kaip užkoduotą informaciją, atspindinčią metafizinį ryšį su kosmine tvarka ir dievybėmis. Vakarų astrologija perėjo prie psichologinės, archetipinės interpretacijos ir įtraukia išorines planetas, kurių Džotiš nenaudoja.

Džotiš siūlo gilesnį karminių modelių ir gyvenimo tikslo supratimą, susijusį su sielos evoliucija per daugelį gyvenimų. Vakarų psichologinė astrologija suteikia išsamesnių įžvalgų apie dabartinės asmenybės psichologinę dinamiką, pasąmoninius motyvus, kompleksus, traumas ir augimo potencialus. Džotišo Upajos neutralizuoja blogą karmą. Vakarų astrologija akcentuoja sąmoningą darbą, savęs pažinimą ir psichologines praktikas.

Geriausia, kai astrologas sugeba panaudoti abi sistemas, jų nemaišydamas, nes kiekviena turi savo stiprias ir silpnas vietas.

Tikiuosi, kad ši informacija buvo naudinga. Kitą kartą būtinai padarysiu atskirą paskaitą apie astrologų kvalifikaciją. Laukiu jūsų jogos sūtrų skaitymuose rytoj. Ačiū už dėmesį! 

Edmundas Petruoka

Paskaitos apie Joga Sutras
https://youtube.com/playlist?list=PLLVH9-eues_7-C7X2zeBnRWm4PlYa3Rz1&si=3UWPKoxNPlsokSa-

Komentarai

Populiarūs įrašai