35 diena. Internetiniai troliai. Kaip atskirti konstruktyvią kritiką nuo negatyvo.
Sveiki, sveiki!
Tęsiu savo praktiką ir kviečiu jus pabūti kartu – prie židinio – ir pasikalbėti apie vieną temą. Šiuo metu rašau straipsnį ir nusprendžiau jį šiek tiek paskaityti bei aptarti su jumis. Noriu pakalbėti apie internetinius komentatorius, ypač tuos, kuriuos sutinkame „Facebook'e“ ar kitose socialinėse platformose.
Kartais būna, kad parašai kažką, pasidalini mintimis, kūryba, idėjomis – ir štai atsiranda komentatoriai, kurie gali būti nemalonūs. Jie kritikuoja, menkina, o kartais net įžeidinėja. Jei bandai su jais bendrauti po to gali atrodyti, lyg būtum „įlipęs į kaką“, ir dar kitą dieną taip jautiesi, gal net ilgiau. Taigi, kaip išvengti to „įlipimo“? Kaip atskirti, kada verta sureaguoti, o kada geriau praleisti pro ausis? Štai apie tai ir pakalbėkime...
Iš savo patirties galiu pasakyti, nes socialiniuose tinkluose veikiu ne vienerius metus – kuriu vaizdo įrašus, rašau tekstus, dalinuosi nuotraukomis, vedu paskaitas. Turiu „YouTube“ kanalą, „Facebook“ grupę, kur bendruomenė puoselėja sąmoningą ir konstruktyvų bendravimą. Tačiau net ir tokiose erdvėse vis tiek pasitaiko destruktyvių komentarų. Tuo pat metu, svarbu suprasti, kad ne kiekvienas negatyvus komentaras yra blogis. Konstruktyvi kritika gali būti labai vertinga – ji padeda tobulėti, suteikia naujų perspektyvų.
Dabar aptarsiu šešias pagrindines komentatorių kategorijas, kurios gali sukelti negatyvius jausmus ir emocijas, bei kaip į jas reaguoti.
1. Troliai
Tai klasikiniai internetiniai provokatoriai. Jie komentuoja ne tam, kad diskutuotų ar ką nors sužinotų, o tam, kad išprovokuotų emocijas. Jų tikslas – sukelti chaosą, supainioti, išmušti iš pusiausvyros tiek autorių, tiek kitus komentatorius. Jie gali rašyti: „Kokį briedą čia rašai?“, „Tokių nesąmonių dar nemačiau“, „Tu visiškai nusišneki“ ir pan.
Jei jiems nepavyksta paveikti autoriaus, jie bando įtraukti kitus komentatorius, įsuka ginčą, siurbia energiją ir priverčia žmones jaustis taip, tarsi švaistytų savo laiką. Blogiausia, kad troliai dažnai net nejaučia pykčio – jiems tai tik pramoga. Jie mėgaujasi tuo, kad sukelia kitiems emocines reakcijas.
Kaip su jais elgtis? Blokuoti be jokių diskusijų. Jie nesiekia supratimo ar dialogo – jų tikslas yra tiesiog manipuliacija ir provokacija.
2. „Nevykėliai“
Tai žmonės, kuriems gyvenime nesiseka, kurie patiria nesėkmes ir jaučia nuoskaudas. Jie mato, kaip kiti kuria, sulaukia palaikymo, ir jiems kyla pavydas bei pyktis. Tokie komentatoriai dažniausiai ne tiek kritikuoja turinį, kiek bando sumenkinti patį autorių.
Jie gali kabinėtis prie smulkmenų, ieškoti klaidų, kad tik įgelti. Jų tikslas – sugriauti autoriaus pasitikėjimą savimi, parodyti, kad jis „nieko gero nenuveikė“. Jie gali atrodyti kaip troliai, bet iš tikrųjų jų elgesio motyvas yra gilus vidinis nepasitenkinimas savo gyvenimu.
Kaip su jais elgtis? Atskirti, ar įmanoma konstruktyvi diskusija. Jei žmogus tiesiog lieja pyktį, geriausia jį ignoruoti arba blokuoti.
3. Kompleksuoti ekspertai
Tai žmonės, kurie galbūt turi tam tikrų žinių, bet jų siekis nėra nuoširdžiai pasidalinti, o parodyti savo pranašumą. Jie kabinėjasi prie detalių – kaip buvo nufilmuota, kaip sudėliota mintis, kaip suformuluotas sakinys.
Jie dažnai pasirodo kaip „teoretikai“ – prisiskaitę įvairių straipsnių, bet realios patirties neturintys. Jie gali duoti net ir naudingų pastabų, tačiau dažniausiai jų tonas būna arogantiškas arba paniekinantis.
Kaip su jais elgtis? Jei kritika yra pagrįsta – ją priimti, bet jei žmogus kabinėjasi tik dėl kabinėjimosi – ignoruoti.
4. Nuskriaustieji pasaulio
Tai žmonės, kurie yra nelaimingi ir kuriems visi aplinkui atrodo blogi. Jiems nesvarbu, kas parašyta – jie tiesiog nori išsilieti. Jų komentarai dažnai net nesusiję su turiniu – jie tiesiog piktinasi viskuo ir visais.
Kaip su jais elgtis? Bandykite bendrauti, bet jei nėra jokio konstruktyvaus atsako – geriausia ignoruoti arba blokuoti.
5. Emocingi komentatoriai
Tai žmonės, kurie kartais sureaguoja spontaniškai ir per daug emocionaliai. Jie gali būti geri žmonės, bet tam tikrose situacijose jų emocijos užvaldo ir jie parašo kažką aštraus. Tačiau po kurio laiko jie gali persigalvoti, net atsiprašyti.
Kaip su jais elgtis? Neatsakyti iškart, palaukti, kol emocijos nuslūgs. Jei patys esame linkę emocingai reaguoti, verta palaukti bent 10 minučių prieš parašant atsakymą.
6. Konstruktyvūs kritikai
Tai pati vertingiausia komentatorių grupė. Jie gali būti griežti, bet jų kritika visada yra pagrįsta ir skirta tobulėjimui. Jie eina į dialogą, pateikia argumentus ir yra pasiruošę diskutuoti.
Kaip su jais elgtis? Branginti jų pastabas, nes būtent tokie žmonės padeda mums augti.
Internetinėje erdvėje visada sutiksite įvairių žmonių. Svarbiausia – mokėti atskirti, kurie komentarai yra vertingi, o kurie skirti tik manipuliacijai ar destrukcijai.
Jei esate kūrėjas – troliai ir „heiteriai“ neturėtų gauti jūsų dėmesio. Jie tiesiog blokuojami.
Jei žmogus pateikia kritiką konstruktyviai – vertinkite tai kaip galimybę tobulėti.
Ir galiausiai – neleiskite, kad svetimos emocijos taptų jūsų emocijomis. Jūs galite pasirinkti, ką priimti, o ką palikti anapus ekrano.
O ką jūs manote apie tai? Ar jums yra tekę susidurti su troliais, pavyduoliais ar kompleksuotais ekspertais? Kaip reaguojate į kritiką? Ar kada nors esate patys emocingai sureagavę ir paskui dėl to gailėjęsi? Pasidalinkite savo patirtimi!
Komentarai
Rašyti komentarą